Zuid Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van liesje & francois floor & bergmans - WaarBenJij.nu Zuid Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van liesje & francois floor & bergmans - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg liesje & francois

14 September 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hier ons eerste berichtje vanuit zuidelijk afrika. Nadat we de auto in een container hadden gestopt in ghana zijn we zelf op het vliegtuig gestapt naar zuid afrika. Ik moet wel zeggen dat we onze auto meteen misten wanneer we vanuit de haven vertrokken per openbaarvervoer. En we waren toch ook wel een beetje bezorgt het is toch ons huisje en al onze spullen liggen er in…..

Naast dat het reizen per opbaarvervoer wennen was in zuid afrika, het kost veel meer tijd en geplan, was ook in een klap de samenleving veranderd. De luxe producten, de nette straten en al die witten op straat, mooi auto’s en waar zijn alle taxis gebleven? effe anders!!
Maar na de eerste schok zijn we wel gaan genieten hoor van het lekkere eten en lekkere koffie. Na een paar dagen in het noorden van Zuid Afrika te hebben verbleven zijn we met een trein vertrokken naar Kaapstad, 2000 km naar het zuiden. Een trein reis van bijna 30 uur. Op het perron in Johannesburg kwamen we er achter dat deze manier van reizen vooral populair is bij ouderen, een grote grijze duiven show.
Het was een prima reis, alleen wat was het koud. Na maanden lang tropische hitte is 10-15 graden best fris maar goed met een paar extra dekens voor s’nachts kwam het helemaal goed.
We kwamen midden in kaapstad aan en sliepen in een backpackers in long street, de oudste straat van kaapstad. Het heeft veel hippe restaurantjes, clubs en winkeltjes en je waand je bijna in europa. Verder ligt de stad aan de zee tussen de bergen, heerlijk toch. Nou dat dachten meer mensen met veel geld jeetje wat een rijkdom hier villa’s en ferraries overal.
Het blijft natuurlijk een luchtbel wanneer je naar de buitenwijken trekt zit je zo weer in de sloppenwijken. Tja zuidafrika heeft echt twee werelden…..

En we hebben bezoek gehad! Mijn moeder besloot spontaan een weekje langs te komen toen ze hoorden dat we tijdje zonder auto zouden zitten. We hebben haar een volledig pakket aangeboden, auto met chauffeur (francois) en reisleidster (liesje).
Ze kwam aan in Kaapstad en we zijn met ons huurautootje via de oostkust naar Durban gereisd. Durban is een grote havenstad waar onze auto zou aankomen vandaar.
In Kaapstad bezochten we samen echt de touristische plekjes waaronder robbeneiland. Dat is het eiland voor de kust waar alle politieke gevangen verbleven tijdens de apartheid waaronder natuurlijk ook Nelson Mandela.
Vanuit Kaapstad reisden we via de bekende gardenroute, waar we een wijnestate bezochtenen en walvissen en pinguïns spotte aan de kust. Ook waren we op een echt golfresort waar we verbleven in de lodge van mijn tante.
En we probeerden wild te spotten in het Addo Elephant park en het park deed zijn naam eer aan we zagen grote olifanten families.
De reis ging verdar via de wildcoast met z’n prachtige stranden waar we zo vanuit onze hotelkamer het strand opliepen. Daarna kwamen we in de transkei terecht.
Dat is het gebied waar Nelson Mandela is opgegroeid. Het is een veel armer gebied en we zagen er onze eerste ezels en paard en wagen van Zuid Afrika. Een hele verandering met het gebied rond kaapstad uitgestrekte dorpjes van rondavels en een echte voorkeur voor fastfood. De KFC moet hier zijn uitgevonden!
Afgelopen zondag kwamen we aan in Durban. Typeerend voor Durban is de grote indiase gemeenschap, Ghandi heeft hier zelfs ook een tijd gewoond. Na nog een dagje Durban met de grote indiase markt is mijn moeder weer met vliegtuig vertrokken naar Nederland. Ze had geen fototoestel bij haar dus ik heb een aantal leuke vakantiekiekjes van haar op de website gezet voor het thuisfront.
Francois was inmiddels al opbezoek geweest bij MOL (het verscheepingsbedrijf) hier in Durban. En onze container was aangekomen, goed nieuws dus. Maar dan ben je er nog niet, douane, havenbelasting, controles, papieren, handtekeningen en stempels. Daarvoor kan je in principe iemand inhuren. Veel te duur als we het zelf zouden doen zou het honderden euro’s schelen en francois ontpopte zich als echte haven agent. En hij heeft het goed gedaan want gisterenochtend hebben we de auto weer uit de container gereden. Gelukkig was alles precies nog zo als we hem in Ghana hadden achtergelaten.
Vanuit de haven zijn we meteen doorgereden vooronderhoud, eerst naar de tentenfabriek voor een nieuwe rits en daarna naar de garage voor een raar geluid.
Het bleek een van de beste garage tot nu toe te zijn, veel materiaal, kennis en een hele relaxte eigenaar. Hij had eigelijk pas over twee weken plaats maar gelukkig wilde hij ons meteen helpen. Nu komt even een technisch verhaal voor de autoliefhebbers. Het rare geluid bleken de ‘bushes’ te zijn die hadden ze er net nieuw in ghana ingezet maar het bleken de verkeerde te zijn. Daarnaast wilden we graag een luchtveringssysteem in de achterveren laten zetten omdat we zo zwaarbeladen zijn.

Zo komt het dat Fa vandaag een dagje sleutelen is en ik dagje typen. Als het goed is zijn maandag de tent en de auto weer helemaal in orde en zitten we dinsdag ochtend weer op weg. Op naar het noordwesten richting de kalahariwoestijn waarna we Botswana in rijden. We hebben super veel zin het tweede gedeelte van de trip. Ik kan niet wachten….

En trouwens het is zeker dat we in december terug komen.
Dus tot over een paar maanden!!

Dikke kus, Liesje

• 14 September 2007 - 15:38

Janneke:

meisje
    vannochtend moest ik aan je denken. ik dacht aan jou, en aan kris. en ik krijg nu deze bericht over je verhaaltje. dat zat ik precies te denken. zijn huisje op een schip! ik hoop dat het goed aan komt. toch wel, gelukkig.
    ik ben nu in guate, ik ga naar mexico. ik hoop dat ik tijlkan zien.
    dikke kus meisje.
    jan

• 14 September 2007 - 17:24

Claire:

hee lies, leuk om te lezen!
    en gezellig om even je mams in de buurt te hebben. in een rijk gebied zijn kan ook even lekker zijn, genieten van alle luxe voordat je weer een avontuur gaat maken, even bijtanken (hihi leuk de autotermen komen voorbij).
    ik heb een of ander stom virus te pakken en moet uitzieken van de dokter voordat ik verder mag reizen. goed, de landen lopen niet weg en ik heb nu toch de tijd.
    oja, wellicht vertrek ik in febr weer naar thailand, om over land naar tibet te reizen!
    (daar wacht een baantje voor een half jaar op me, als engels juf)....goed maar daar wil ik nog even over nadenken, niks is zeker, en is ver weg toekomst gepraat!
    wij gaan in ieder geval elkaar zien in januari!!! joepie, gezellig theetjes drinken en bijkletsen, nu al zin in.

dikke kus, claire

• 15 September 2007 - 08:43

Diny & Kees Loonen:

Wat een ondernemende moeder heb jij, Liesje !!

Alweer een spannend hoofdstuk toegevoegd aan jullie tóch al zo gevariëerde reis.

Eigenlijk hadden we verwacht dat jullie je ergens in Afrika permanent zouden vestigen, maar jullie kunnen Nederland kennelijk toch niet missen.

Overigens maak ik bezwaar tegen de denigrerende opmerking: 'een grote grijze duiven show' !!
    Wij, de oudjes, willen ábsoluut geen 'grijze duiven' genoemd worden !!!!!

Wacht maar eens af tot je de reisverslagen van deze 'oude, maar zeer aktieve man' vanuit Siberië leest !!!

Maar alle gekheid op een stokje: het was weer een prachtig verslag met mooie foto's.

Het ga jullie goed !
    Groetjes.

• 15 September 2007 - 10:34

Luc:

Stoer, die disco in een container! Effe update van kinderfront. De buren hebben een meisje, ze heet Pomme. Alles goed met moeder en kind, pa heeft wat wallen onder de ogen. Ik wacht rustig af. Alles ook goed. Ik zou zeggen safari ze, genoeg animalis (groot)te zien aan die kant van het geweldige continent!. Op naar the big Five!
    Liefs Luc en vast ook van Emiel maar die is nu werken.

• 16 September 2007 - 10:51

Annebet:

He daar!
    Wat leuk om weer wat van jullie te horen! Ik zat gisteren nog te denken, lang niks gehoord. En Lies, ben laatst naar een concert geweest van Gare du Nord, dus je begrijpt al mijn gedachten gingen meteen naar onze fantastische trip in Afrika. En...wij hebben een huis gekocht in Amersfoort 3 dec, krijgen we de sleutel. Tof he?! In de kerstvakantie gaan we over. Dus misschien kunnen we gezellig wijntjes drinken en weer honderd uit praten in ons nieuwe stulpje.
    Weer zin om je te zien. Trouwens echt tof dat je moeder je is komen opzoeken. Veel plezier nog bij het vervolg van jullie reis!

Een hele dikke kus, Annebet

• 16 September 2007 - 20:02

Fam Jäger:

Ha Lies en Fa,
    Leuk om jullie aan de lijn te hebben zo op de vroege ochtend. De jongens zijn onder de indruk van het pop-up boek. Felix wil ineens de hele tijd naar de dierentuin. Wel besefte hij daardoor weer dat ie jullie al een tijd niet gezien heeft: 'maar waarom zijn ze zolang op vakantie' en 'ze moeten gewoon in Nederland wonen'. Dus.
    Vorig weekend hebben we met 't kleffe clubje gekampeerd op de Rijnoever in Oosterbeek, en de verjaardag van Felix en Mannes gevierd - was weer een succes, al die kinders in Tina en Jorgo (=de Zodiac). Verder goed gedronken bij vuur onder heldere sterrenhemel en gestruind door uiterwaarden en naar kasteel Doorwerth, vonden ze natuurlijk ook prachtig. Wij ook, hoewel het natuurschoon bij jullie toch van een iets andere orde is...
    Vandaag waarschijnlijk laatste keer met bootje op het water, Juk heeft nog ge-wakeboard.
    O ja, Felix kan fietsen! Hij heeft dan ook 'n fiets als kado gehad. Ook wil ie graag een poes als huisdier - kunnen jullie niet een katachtig welpje (graag beetje tam al) voor 'm mee smokkelen?
    Wel fijn dat jullie in december weer hier zijn!

liefs X Dean & Juk