Stof, zand overal! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van liesje & francois floor & bergmans - WaarBenJij.nu Stof, zand overal! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van liesje & francois floor & bergmans - WaarBenJij.nu

Stof, zand overal!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg liesje & francois

01 Oktober 2007 | Namibië, Swakopmund

Onze oren, ogen en haren en de auto zaten onder een dikke laag stof toen we gistermiddag aan kwamen hier in Swakupmund. Swakupmund is een Duits koloniaal stadje aan de Atlantische oceaan in Namibië, waar de woestijnduinen overgaan in de zee. We hebben namelijk de afgelopen weken door gebracht in woestijn en de semi-woestijn.

Om bij het begin te beginnen bijna twee weken geleden zijn we uit Durban vertrokken en via Kimberly, Bloemfontein en Uppington Zuid Afrika door gestoken naar de kalahari woestijn in Botswana.
Het asfalt stopte daar en we kregen het oude Afrika gevoel weer terug: wildkamperen met een kampvuurtje (zie filmpje). Maar nu wel met een extra dimensie, leeuwen en luipaarden leven hier volop in wild dus gepaste maatregelen gewenst, even extra schijnen met de zaklamp s'nachts voordat je het trapje afdaalt om te gaan plassen.
Maar gelukkig zagen we de leeuwen toen we in de auto zaten. Het was echt geweldig om ze weer te zien. Ook zagen we giraffen, wildebeesten, struisvogels, jakhalzen (soort afrikaanse vos), hyena en een heleboel antilopen.

Vanuit de Kalahari zijn we via het noorden naar Windhoek de hoofdstad van Namibië gereden. In windhoek heeft Francois zichzelf getrakteerd op ‘eisbein’ (+- 1 kg varkenshomp) mit sauerkraut und bier. Namibie is namelijk een duitse kolonie geweest. Zo kwamen we via die en die strasse bij een restaurant met lange houten tafels, meters bier, duits pratende mensen en duiste specialiteiten te recht. Naast de duitse invloed is ook de ‘afrikaanse’ te merken. Er wordt overal afrikaans (een soort nederlands) gesproken en op zelfs een klein afgelegen parkeerplaats is er een braai (barbecue) mogelijkheid, de nummer 1 hobby van de zuid afrikanen. Nadat Namibie van duitse handen in engelse handen overging heeft de engelse regering meteen het bestuur en gezag aan zuid afrika overgedragen. Soms het je het gevoel of je in een provincie van ZuidAfrika. Heeft ZA ook altijd gewild maar is nooit gelukt. Namibie is de jongste democratie van Afrika, het land werd in 1990 officieel onafhankelijk.

Vanuit Windhoek zijn we richting het zuidwesten naar de Sossusvlei gereden. Dit is een woestijngebied dat bekend staat om zijn wonderschone enorme rode duinen. De foto’s spreken voor zich het is er super mooi!! Voor zonsopgang stonden we op en klapten de tent om zo snel mogelijk op een hoge duin te klimmen en de zonsopgang te bekijken. We klommen stijl omhoog en toen we boven waren was het alle moeite waard; het was echt heel mooi. Als je ooit kans het doe het een echte aanrader!
Via de desolate semi woestijn reden we verder naar de kust waar de zandduinen weer de kop opsteken en in zee eindigen.

Na al het zand uit onze oren te hebben gewassen gaan we vanaf morgen opnieuw zandhappen. We rijden naar het noorden via de kust naar de Skeleton coast. Vervolgens richting Angolese grens waar de Himba stammen wonen en minder van het duitse ordelijke aanwezig zal zijn. We sluiten namibia af met het Ethosa national park, dat bekend staat als een van de mooiste wildreservaten van afrika.

Met ons en de auto gaat het trouwens prima. Ik hoop met jullie net zo!

Heel veel liefs,
Liesje en Fa

• 01 Oktober 2007 - 16:43

Diny & Kees Loonen:

Watikzoleukvindzijndeondertitelsbijjulliefotoswerkelijkeenkunstomzetelezen!

Alweer een prachtig verhaal met erg mooie foto's.

Kennelijk gaat jullie reis nu (eindelijk) op rolletjes: geen pech, ongevallen of ziektes. Houden zo !!

Bij jullie eerste lezing welke ongetwijfeld in Nederland gegeven zal worden, willen we natuurlijk wél een uitnodiging krijgen !

Ga zo door kinderen en blijf genieten !

Groetjes.

• 01 Oktober 2007 - 20:22

Claire:

hee! leuk om je stem weer eens te horen lies..aaaah en tussen de leeuwen (waar je je thuis voelt...) en joepie! jullie (en de auto) alles gaat lekker, fijn!
    ik ga morgen met de motor een vulkaan beklimmen, veel zin in.
    we gaan elkaar gauw zien!!!
    dikke kus

• 02 Oktober 2007 - 06:55

Floris:

He lieve twee,

Ziet er wederom goed uit, geweldige plaatjes!!! Keep 'm coming.
    Van de leeuwen in Namibie nu naar de o-fantjes in Botswana? Geniet!

• 02 Oktober 2007 - 13:31

Ko:

Verdorrie zeg wat een mooie foto's!!! Ongelooflijk. Frans nog aan de diaree geweest van de kilo eisbein mit sauerkraut??
    groet ko

• 02 Oktober 2007 - 15:28

Krista:

hoipiepieloi,
    wat een mooie foto's wederom (erg originele opmerking!). die uitgesleten rotsen lijken me erg bijzonder. leuk dat jullie ook af en toen op onze site kijken, en een reactie plaatsen!
    he, en als jullie weer door botswana rijden, dan ligt er tussen maun en nata een prima overnachtingsplek *planet baobab* geheten (hier hebben floor en ik besloten om te trouwen, en je raad het al...onder de een grote baobab!).

ok, hele dikke kus vanuit noorwegen!
    reis-ze

krista

• 06 Oktober 2007 - 18:55

Eline:

hey,
    leuk zo jullie site en verhalen en pica's!
    wij zijn afgelopen ma terug gekomen uit afrika. hebbe bijna alleen maar mooi weer gehad..verder is de durban sfeer een beetje blijven hangen( als jullie snappen wat k bedoel;) nou fijne vakantie en reis nog he!! xxx Eline
    oh,hebben jullie trouwens ook hyves??

• 12 Oktober 2007 - 08:27

Jan-Frans:

Hoi Francois en Liesje,

Tijdens dagdromen over mijn toekomstige vakantieplannen moest ik weer denken aan onze ontmoeting bij de Gami. En hoe zou het ze nu vergaan? Na enig zoeken vond ik het antwoord. Hartstikke goed dus. Geniet ervan! en wie weet waar we elkaar weer tegen het lijf lopen.

JF

• 22 Oktober 2007 - 03:44

Je Nichtje Nienke:

he ome en tante,
    eindelijk dan de lang verwachte foto van een giraffe. hopelijk volgen er nog meer, misschien van nog dichterbij. bij ons gaat alles goed, deze week lekker herfstvakantie. nu duurt het niet meer zo lang voordat we jullie weer zullen zien.....zowel van mij en Marit een hele dikke knuffel voor jullie beide. doei