A bientot west afrika!!! - Reisverslag uit Lomé, Togo van liesje & francois floor & bergmans - WaarBenJij.nu A bientot west afrika!!! - Reisverslag uit Lomé, Togo van liesje & francois floor & bergmans - WaarBenJij.nu

A bientot west afrika!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg liesje & francois

19 Augustus 2007 | Togo, Lomé

Route: Accra, Tema, Lome, Kpalime, fli falls, Accra

Knopen zijn door gehakt en afspraken zijn gemaakt. Sinds een paar dagen zijn we weer terug in Accra. Nadat we eerst de mogelijkheden hier in Ghana waren af gegaan zijn we vorige week naar Togo gegaan.

Hier in Ghana kwamen we er achter dat we niet zo veel keus hebben waar we naar toe willen verschepen. Er zijn vol op mogelijkheden om naar europa te verschepen maar naar het zuiden van afrika nou nee. Na tien shipping lines te hebben gehad kwamen we uit bij Mol. Bij hun konden we de auto naar zuid afrika verschepen voor een redelijke prijs en het verschepen zou twee weken duren.
In Lome, Togo hadden we gehoord zouden meer mogelijkheden zijn voor transport naar zuidelijk afrika. Vorige week zijn we daar naar toe vertrokken. Al snel kwamen we er achter dat de mogelijkheden tegen vielen, de prijzen hoger waren voor ons zelf en voor de auto. Ons eerste idee om met de auto op de boot te gaan kan helaas niet. Ook de onofficiele afrikaanse manier geprobeerd maar nee het gaat echt niet dus wij moeten vliegen. De keuze was gemaakt we verschepen vanaf Ghana met MOL.

Voordat we terug gingen naar Accra zijn we eerst nog het binnenland van Togo in gereden, in noordelijke richting. We waren weer terug in franstalig afrika en kwamen in een klein dorpje in de bergen terecht. Hier kampeerden we op de oprit van een kleine auberge. We hadden een prachtig uitzicht op de bergen en s’avonds sloot de mist ons helemaal in. De volgende ochtend maakten we samen met thiery onze gids een wandeling door de omgeving. Hij vertelde ons over alle producten die je in het bos kan vinden. We kwamen behoorlijk veel tegen; mandarijn, advocado, cacao, koffie, pepper, cassave, colanoot, bananen, ananas, cocosnoot, oliepalm, palmwijn en mais. Toch was het meer een bosgebied dan landbouwgrond. De mensen verijken het bos, dat behoorlijk is uitgedund met landbouwproducten. Typisch een voorbeeld van agroforestry voor de specialisten onder ons. Ook vertelde hij ons welke planten en bomen je kon gebruiken bij buikpijn, oorpijn, je zou zelfs malaria en slangenbeten kunnen genezen als je wist welke plant je in de goede hoeveelheid moest gebruiken. Na van de lokale cooperatie twee pakken koffie te hebben gekocht vertrokken we weer. Nog een nachtje gekampeerd in de bergen, alleen aan de ghaneese kant.

Aankomende maandag, morgen dus, brengen we de auto weg naar de haven in Tema en zetten de auto in een container van 20 foot. Eind volgende week zal het containerschip met onze auto er op vertrekken naar zuid afrika. Het schip zal volgens de planning binnen twee weken aankomen. Wij zelf vliegen dinsdag avond met kenya airways naar nairobi waar we een dagje moeten wachten op het vliegveld. Daarna vliegen we door naar Johannesburg. We hebben dus nog wat tijd voor dat de auto aankomt. In die tijd willen we iedergeval Cape town bezoeken en het olifantenproject waar liesje misschien kan werken na december. Mooi even de tijd om te kijken of het wat is uberhaupt!

Verder is ons idee nu om via Namibie, Botswana, Zambia naar Tanzania te rijden. Onze reis krijgt hierdoor een hele andere koers dan verwacht en ook al blijft het jammer van gabon, cameroon en angola; we staan achter onze keuze. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Het is altijd onze droom geweest om in zuidelijk afrika te wonen en te werken dus als we er toch zijn kunnen we onze ogen en oren goed open houden en kijken of het echt iets voor ons is. Nu kunnen we ieder geval niet wachten om weer in onze auto te zitten en de kalahari woestijn te verkennen.

We zijn nu druk bezig de auto klaar te maken, spullen pakken, interneten…..beetje stress stress. S’avonds eten we fried rice met chicken of redred with beans op straat of als we onszelf echt willen verwennen heerlijk indiaans.

Over een paar daagjes gaan we dan echt west afrika verlaten. We zijn nu al aan het bedenken welke plekken we op onze volgende reis in west afrika willen bezoeken. We hebben het echt heel erg naar ons zin gehad…en zijn dan ook veel langer gebleven dan gepland. We zullen het best missen. Gelukkig komt er een heel nieuw avontuur voor in de plaats waar we eigelijk ook niet op kunnen wachten.

Liefs,
Liesje en Francois

• 19 Augustus 2007 - 15:22

Claire:

lies, klinkt goed! kus

• 19 Augustus 2007 - 18:07

Luc En Emiel:

Kun je een bod doen op die Iveco! Goeie reis zonder Rucky!

• 19 Augustus 2007 - 20:45

Diny & Kees Loonen:

Tjonge, wát een ontwikkelingen weer zeg !

Het onverwachte is, denk ik, ook meteen het leuke van zo'n reis.

Prachtig dat jullie het zo goed naar je zin hebben en dat je nú al heimwee hebt naar plekken waar je net bent geweest.

Dat toont aan dat jullie al echt een beetje 'Afrikaans' aan het worden zijn !

We hopen dat de nieuwe plannen jullie brengen wat je er van verwacht.

Fijne reis verder !
    Groetjes.

• 20 Augustus 2007 - 09:35

Julius:

goede foto's!

klinkt allemaal goed ontspannen wat jullie aan het doen zijn!

• 20 Augustus 2007 - 12:03

Maria:

Hey Liesje en francois!
    Wat een gewelidge verhalen en foto's!
    Maar helemaal leuk dat Sara en ik jullie gewoon ontmoet hebben in Kumasi.
    We hebben ook nog een super reis gehad en zijn net weer terug.We missen het nu alweer!!
    Heel veel plezier en blijf genieten!

Misschien tot in Arnhem!

Groetjes Maria

• 21 Augustus 2007 - 11:49

Francois B:

helaas emiel,
    hij wil hem niet verkopen.
    het was een onderhoudswagen van de deutsche bahn (NS).
    4x4 en niet al te duur!
    doe je best. (past best een babywiegje in)

• 21 Augustus 2007 - 22:22

Peter Westdijk:

Dit lijkt me geen goed idee om met een citroen hy te doen.Ik ben al blij om zonder problemen van dedemsvaart naar oostende te rijden. Wens jullie nog een goede reis groetjes peter

• 23 Augustus 2007 - 15:04

ZeP:

COOOL, die neushoornkever !!
    en dat fijne reclamebord in Togo is ook weer n Topper.

Happy Trailz, zeP

• 30 Augustus 2007 - 07:07

Flokri:

nou, wij ook nog ff iets zeggen. jullie zitten inmiddels al lang en breed in z-a. ik herinnerde me opeens dat mijn papsie een keer heeft verteld dat toen we in ghana woonden, ze in togo luiers kochten voor ons, dat was goedkoper! haha.
    nou heel veel plezier in z-a. en pas goed op jullie spullen, met name in durban!

dikke kus

• 04 September 2007 - 21:32

Kalle:

leuke kiekjes en verhaal! ik zie dat jullie naar de door ons aangewezen spot zijn gegaan in Togo :) best relaxt daar he?

groetjes van Kalle en Dees ( van chez alice) die net weer thuis zijn.